Publicerad 2019-03-20

Grävtillstånd i Höör effektiviserar

arbetare

Den originella stavningen av Höör med dubbelvokal är väldigt ovanlig i svenskan. Upprinnelsen till detta ovanliga kommunnamn grundar sig i att man förr i tiden, då ett brev skulle skickas lokalt, skrev ”Härstedes” eller helt enkelt ”Här” på kuvertet. Men då väldigt många slarviga handstilar orsakade att försändelser i stället landade i Hör, så ändrades stavningen till Höör. Men det är just Höör, förlåt, här som man för ett år sedan införde GEOSECMA Grävtillstånd, en komplett lösning för grävtillstånd, trafikanordningsplaner (TA) och markupplåtelse. Modulen är utvecklad tillsammans med användare i Sveriges kommuner, såsom Helsingborg, Klippan, Uppsala och Växjö. Vi fick chansen att träffa Per Lindgren, Driftingenjör på Gatu- och parkenheten och lyssna på hans intryck efter att ha arbetat ett år med vår lösning.


Hej Per!

Tjena!

Vad betyder kommunal digitalisering för dig?

Det första jag tänker på i min roll som vägingenjör är att digitalisera och få in de geografiska platserna, punkterna, och attributen kring våra olika anläggningar, tex lyktstolpar, dagvattenbrunnar eller vägar. Jag gillar tanken med en central plats för all vår gatudata. Utifrån det materialet så skulle vi sedan kunna få en bättre överblick och underlag till politiken, lättare prioritera underhåll och givetvis få bättre tydlighet som beställare mot våra underleverantörer.

Vad var det som fick er att välja GEOSECMA Grävtillstånd?

Jag fick nys om produkten i samband med att jag genomförde grundutbildningen av GEOSECMA for ArcGIS. När jag fick se vilka möjligheter som GEOSECMA Grävtillstånd erbjöd så kände jag att jag ville testa det hos oss. Tidigare har vi jobbat med en pappersblankett, men nu får vi ju per automatik ett digitalt register över alla grävarbeten i kommunen. För oss har den inneburit en förenkling av den dagliga hanteringen.

Hur togs den förändringen emot av era kunder, de som söker?

De tycker det är mycket lättare. De loggar bara in, lägger in uppgifterna och TA-plan som är aktuell för ärendet och sedan är det klart. De vi fortfarande missar är ju privatpersoner som inte alltid förstår att de måste ansöka om tillstånd.

Vilka effekter har ni sett av att ni börjat använda GEOSECMA Grävtillstånd?

Hanteringen går ju fortare som sagt. Jag får ju en mejlnotifikation när det kommer in ett ärende. I det mejlet får jag en bra summering av den information jag behöver för att snabbt kunna ge ett besked till kunden. Jag får också en bra överblick över alla arbeten som pågår i kommunen, vilket är smidigt när jag åker ut och inspekterar gropen, alternativt återställandet. Sedan vill vi ju komma igång med faktureringen via GEOSECMA Grävtillstånd också, men vi har inte hunnit det ännu.

Hur hanterade ni övergången från era gamla rutiner till ett helt digitalt arbetsflöde?

Det gick faktiskt väldigt enkelt. Det skedde i början på året, vilket är en period då vi vanligtvis har lite färre ansökningar generellt. Sedan skickade vi ut ett mejl till alla kända kunder och hänvisade till vår hemsida. Vi pushade även för det på ett ledningsägarmöte vi hade i våras. Det var faktiskt inget motstånd alls till förändringen i sig, utan enbart positiv feedback när de väl börjat använda verktyget.


skylt

ETT KOMPLETT DIGITALT ARBETSFLÖDE GÖR SKILLNAD

Snabbare, enklare, säkrare! Argumenten är enkla, men effekterna avancerade med vår IT-lösning för grävtillstånd, trafikanordningsplaner (TA) och markupplåtelse. Det här är lösningen på de behov som Sveriges kommuner identifierat för dagens och morgondagens digitala verksamhetsstöd. Vår modul är utvecklad tillsammans med användare i Sveriges kommuner, såsom Helsingborg, Klippan, Uppsala och Växjö. Kundernas kunskap, i kombination med vår drygt trettioåriga erfarenhet av geografisk information och digitala verksamhetslösningar för kart- och planförsörjning och kommunalteknik, gör att vi vågar lova: GEOSECMA Grävtillstånd gör skillnad!

Läs mer om GEOSECMA Grävtillstånd


Hjälpte informationen dig?
Kontakta mig
Tack för din synpunkt
Just nu har vi tekniska problem, försök gärna igen senare.