SUPPORTHJÄLP VID DIN ARBETSPLATS

Vi kan lösa ditt supportärende via skärmdelning. Du visar problemet på din datorskärm, som vi samtidigt ser. Vi får bättre förståelse för ditt problem och vi kan visa dig lösningen direkt. Vid skärmdelning använder vi programmet TeamViewer. 

Starta TeamViewer här.


AKTUELL INFORMATION 

För dig som använder Webbapplikationen för att hämta NVDB-data

Trafikverket har publicerat information om att nuvarande lösning för att logga in i NVDBs webbapplikation inte uppfyller säkerhetskraven. Mer info finns på NVDBs hemsida, se här.

ArcGIS Online blir säkrare

Från den 8 december kommer ArcGIS Online enbart att stödja krypterade anslutningar (HTTPS), vilket innebär att stöd för okrypterade http-protokoll tas bort. Om din organisation har ArcGIS Online rekommenderas därför att ni ser över era säkerhetsinställningar. Här finns mer information om vad detta innebär och hur du går tillväga. Om du har ytterligare frågor efter att ha tagit del av den länkade informationen, vänligen kontakta Esri support. 

Nytt ÖFF-format 11.50

Vanligtvis släpper Lantmäteriet nya överföringsformat för fastighetsinformation (ÖFF) i januari. Nytt för i år att informationen uppdaterades redan den 8 oktober 2020 då nytt ÖFF-format (11.50) släpptes. En viktig nyhet i ÖFF 11.50 är stöd för 2020 års taxeringsinformation. 

Vår anpassning är tillgänglig den 11 november

Det innebär att du som har GEOSECMA Fastighet kan hämta fastighetsavisering i ÖFF 11.40 fram till 7 oktober. Därefter kan ni inte hämta fastighetsaviseringar via ÖFF förrän ni installerar den nya versionen av GEOSECMA Fastighet med stöd för 11.50. Denna anpassning är tillgänglig från den 11 november och ni kan installera den på egen hand i form av en så kallad databaspatch. 

Alla instruktioner finns på vår releasehemsida för SP5

På releasehemsidan, klicka här, hittar du instruktioner för hur databaspatch installeras. Här beskriver vi även viktiga instruktioner att tänka på såsom:

  • Före uppdatering - Så säkerställer ni hämtning av Lantmäteriets aviseringsfiler
  • Efter uppdatering - Så kommer ni igång med avisering av ÖFF 11.50

NÄR OCH HUR NÅR DU OSS?

Du kan kontakta vår supportpersonal helgfria vardagar kl. 08.00-17.00. Vi kan ge dig snabbare och bättre support om du beskriver ditt problem så utförligt som möjligt, vad du gjorde när det uppstod eller vad du egentligen tänkte utföra. Komplettera gärna med kopia på felmeddelande, felutskrifter, loggar etc.

Support

VI GER SUPPORT PÅ GEOSECMA

Du som kund har rätt till användningssupport under förutsättning att du har ett gällande supportavtal eller ett annat avtal där support ingår. Med användningssupport avses stöd i användning av – och felsökning – i våra produkter. 

Alla som jobbar på supporten är inte experter på allt, men kompetensen finns inom nära räckhåll. Supporten har även hjälp av utvecklarna som sitter vägg i vägg och  leveransavdelningen som har kunskap om hur ni som är kunder använder programmen.


SUPPORTHJÄLP VID DIN ARBETSPLATS

Vi kan lösa ditt supportärende via skärmdelning. Du visar problemet på din datorskärm, som vi samtidigt ser. Vi får bättre förståelse för ditt problem och vi kan visa dig lösningen direkt. Vid skärmdelning använder vi programmet TeamViewer. 

Starta TeamViewer här.


Hjälpte informationen dig?
Kontakta mig
Tack för din synpunkt
Just nu har vi tekniska problem, försök gärna igen senare.