Publicerad 2021-12-03

Användarupplevelsen i fokus

Många har säkert hört talas om begreppen UI och UX. Men vad betyder de och vad skiljer dem åt? Vi tog en pratstund med våra UX-designers Ann och Alexander för att få veta mer om deras roller och vikten av användarvänliga produkter.

......................................................................................................

Är du intresserad av att arbeta på S-GROUP Solutions?
Se vilka tjänster vi har lediga just nu

......................................................................................................

Våra UX-designers

Vad betyder egentligen UX/UI och vad innebär det?

- Vårt jobb går ut på att ge kunden en så bra användarupplevelse som möjligt. Det är det UX (User Experience) handlar om. När vi arbetar med våra produkter måste vi kunna släppa våra egna preferenser och sätta oss in i användarens perspektiv. Vi utformar våra produkter efter deras behov, förklarar Alexander. UI-delen (User Interface) handlar om det visuella, hur allt från färg till typsnitt och form ser ut. Denna del kommer in i slutet av vårt arbete men tillhör även den användarupplevelsen

- Jag brukar svara såhär, när någon som inte är i branschen frågar: Om du har haft en app någon gång och blivit arg över att det inte går att göra som du tänkt – då är det inte bra UX, svarar Ann och tillägger att bra UX är den som inte syns eller märks utan där allting bara flyter och du får gjort det som du vill göra.

Arbetet skiljer sig åt i de olika projekten

Det skiljer sig lite från projekt till projekt både hur Ann och Alexander arbetar ihop men också när i utvecklingsskedet som deras roller involveras. Ibland kommer de in någonstans i mitten av ett projekt, när produktägaren först presenterat sin vision för den tekniska avdelningen och utvärderat vilka förutsättningar som finns, och i andra fall arbetar de jämsides med produktägaren från start.
   - Just nu arbetar vi på att harmonisera flödet i våra olika produktområden. Vi vill gärna vara med redan i idé-världen, det vill säga då en av våra produktägare precis fått en idé eller ett önskemål från kund, berättar Ann.

Alexander nickar instämmande och tillägger att de tekniska förutsättningarna också kan se olika ut i de olika projekten.
   - Vissa har större frihet och andra är väldigt begränsade.


Så ser en dag på jobbet ut

Ann och Alexander berättar att en arbetsdag nästan alltid innehåller ett möte med antingen produktägare eller utvecklingsteam. Därefter jobbar de i sina projekt med allt från analyser av kundernas behov och utmaningar till skapandet av mockups, wireframes och prototyper.

Ann UX-designer

Vad upplever ni för utmaningar i ert arbete?

- Jag nämnde tidigare att vi, i vår yrkesroll, måste kunna släppa våra egna preferenser och det är nog en av de största utmaningarna jag ser i det här jobbet, svarar Alexander.

Ann berättar att programmen de arbetar med är stora och komplexa. Det finns mycket att förhålla sig till så det är inte bara att sätta sig ned och rita.
   - Vi måste exempelvis förhålla oss till myndigheter, programvara och tekniska begränsningar. Det är inte helt lätt, men det är en rolig utmaning

Kan du ge ett exempel på en sådan begränsning?

- I ”UX-skolan” får man lära sig att vårt jobb är att ändra och förnya, samtidigt som kunden såklart måste känna igen sig i våra program. En liten detalj kan ha en jättestor påverkan, även om 90% är sig likt, i och med att våra kunder sitter i flera olika program som ska funka ihop med den. Där har vi en jätteutmaning. Men vi gillar ju som sagt utmaningar och vi har god hjälp av alla utvecklare som kommer med tips och exempel på hur man kan twista saker för att få fram rätt lösningar.


Har ni någon kontakt med kunderna i ert arbete?

- Ja absolut! Deras input och erfarenheter är såklart väldigt värdefulla för oss. Det är ju för att underlätta deras vardag som vår roll finns till. Under pandemin har vi inte kunnat träffa våra användare på samma sätt som vi brukar men vi har fortfarande en digital kontakt, berättar Ann.

Intervju med UX-designers

Olika vägar in i rollen som UX-designers

Ann har arbetat på S-GROUP Solutions i lite drygt 2 år medan Alexander började i mars i år. Deras bakgrunder skiljer sig lite åt och de kompletterar varandra bra i sina olika styrkor. Ann har närmre 20 år som grafisk designer i bagaget och har jobbat mycket med tryckt material. I takt med att utvecklingen gick framåt gick hon över till att arbeta mer digitalt, exempelvis med appar.
   - UX är framtiden, man måste hänga med i utvecklingen, konstaterar hon upprymt. Ann är dessutom lärare i grunden och den kreativitet och pedagogik hon har med sig därifrån har varit till stor hjälp i rollen som UX-designer.

.

Alexander, som flyttat ned från Luleå till vårt produktutvecklingscenter i Karlskrona, har läst en civilingenjörsutbildning inom teknisk design med inriktning produktdesign på Luleå Tekniska Universitet. Han arbetade under en kort tid som UX-designer i eget företag och hjälpte bland annat sina kunder med appar och hemsidor. Men liksom Ann lockades han av komplexiteten med att arbeta i system likt de vi utvecklar hos S-GROUP Solutions.


Vad har ni för tips till folk som är nyfikna på UX/UI?

Först och främst måste du vara intresserad av att lyssna på kunden. Det är där allt börjar. Hur kan vi förenkla deras arbetsdag? Vår roll är att vara en brygga mellan användare och teknik. Du bör också vara kreativ och duktig på att samarbeta. I vår roll är det viktigt att vara prestigelös. Var aldrig rädd att fråga om det är något du inte förstår.

En annan sak som är bra att ha kunskap om är WCAG (Web Content Accessibility Guidelines), vilket är en samling riktlinjer kring digital tillgänglighet. Med digital tillgänglighet menas att ingen ska hindras från att använda digital service på grund av funktionsnedsättning.

Alexander UX-designer

Hjälpte informationen dig?
Kontakta mig
Tack för din synpunkt
Just nu har vi tekniska problem, försök gärna igen senare.