Visste du att den typ av information som söks mest inom kommuner är uppgifter om adresser, taxering, lagfarter och byggnader? Eftersom fastighetsdata berör de flesta kommunala verksamheter är det förstås viktigt att uppgifterna är lättåtkomliga.
Med modulen GEOSECMA Fastighet lagras fastighetsinformationen på ett enda ställe - i den gemensamma databasen – och blir därmed en naturlig del av kommunens geografiska informationssystem. Och dessutom tillgänglig via ett lättanvänt webbgränssnitt för alla som behöver den.
GEOSECMA Fastighet har stöd för Lantmäteriets direktåtkomsttjänster, vilket innebär att modulen kan läsa Lantmäteriets fastighetsinformation (såsom fastighet, adress, lagfaren ägare och samfällighetsföreningar) online.
Det finns även stöd för att prenumurera på Lantmäteriets fastighetsinformation, som levereras enligt så kallat ÖFF (överföringsformat). Det innebär en flexibilitet i er användning av fastighetsinformation då ni kan välja att antingen enbart använda er av ett lokalt fastighetsregister eller endast med hjälp av online-tjänster. Givetvis går det precis lika bra att använda sig av en kombination av de båda varianterna. Med GEOSECMA Fastighet tar vi ansvar för att produkten alltid är uppdaterad till senast gällande överföringsformat. I produkten finns även stöd för att läsa lantmäteriförrättningar och detaljplaner från Lantmäteriets digitala arkiv Arken.
Men förutom fastighetsinformation så har förstås alla verksamheter behov av att ta fram beslutsunderlag för både stora och små frågor.
Dessa frågeställningar är bara några exempel på hur GEOSECMA Fastighet kan kombineras med befolkningsregister och verksamhetsdata för att öppna dörren till att ta fram olika typer av planerings- eller beslutsunderlag. GEOSECMA Fastighet kan även integreras med debiterings- och ärendehanteringssystem, vilket ger ytterligare analysmöjligheter.
Via GEOSECMA Fastighet kan en fastighetsförteckning enkelt tas fram. Det är exempelvis viktigt vid skapandet av en detaljplan. Fastighetsförteckningen visar som bekant vilka som är sakägare i planärendet och förteckningen måste därför vara aktuell i de olika skedena av planprocessen så att kommunen agerar enligt Plan- och bygglagen. Arbetsprocessen för framtagning, eller revidering, av detaljplaner effektiviseras rejält genom att få fram en aktuell förteckning som visar:
Du får därmed fram vilka fastigheter som berörs av planförslaget, såväl innanför som utanför planområdet, och vilka fastighetsägare med flera som är sakägare. Att veta vilka som är sakägare är viktigt i samrådsskedet, i granskningsskedet och även när man sänder ut underrättelser om att planen har antagits. Givetvis sammanställs alla adresstyper för att säkerställa att information kan skickas till korrekt adress.
Visste du att med modulen GEOSECMA Fastighet så är det möjligt att skapa en adressfil inom ett specifikt område som sedan kan läsas in i "Lime Inform" för att därifrån skicka SMS till berörda individer? Förutom SMS så kan även röstmeddelanden skapas till samtliga mobilabonnenter och fasta nummer.
Vår support har tagit fram en guide som beskriver hur du går tillväga, se här.
Är du intresserad av ytterligare information om GEOSECMA Fastighet och hur vår lösning kan stödja din verksamhets behov? Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig inom kort!