Transportstyrelsens vägmärkesförordning är utgångspunkten för hur landets vägmärken ska se ut, medan ansvaret för att sätta upp och underhålla dem delas mellan olika parter i Sverige. Kommunen är en av dessa aktörer. Och med det ansvaret följer förstås ett behov av en smidig hantering av vägmärken:
Vi har utvecklat GEOSECMA Vägmärke för att tillgodose att kommuner arbetar och är organiserade på olika sätt. Produkten kan därför köpas som separat modul för att hantera administration av vägmärken. Kanske har ni valt att inkludera vägmärken som en del av er gatuverksamhet. Då rekommenderar vi er att kombinera GEOSECMA Vägmärke med GEOSECMA LVDB och GEOSECMA Gata för att få all information, om både vägmärken och gaturummet, i samma databas. Poängen är, att oavsett önskemål och behov, så innebär GEOSECMA att ni själva väljer utifrån ambition och organisation. Det går bra att jobba avgränsat med bara vägmärken, men vi erbjuder också en lösning för er som vill spara tid och pengar genom effektivare samarbeten.
Med GEOSECMA Vägmärke underlättas kommunens skötsel av vägmärken. Systemet förenklar planering och underhåll av vägmärken, fästen eller portaler. Det finns även stöd för att budgetera eller summera alla objekt som behöver bytas inom en viss period. Med hjälp av programmets symbolbibliotek kan registrerade objekt visualiseras på kartan. Och därmed får användaren en god överblick av svaren på alla frågorna som nämndes inledningsvis.
Arbetar ni med inventering av kommunens vägmärken för att få kontroll på stolpars och skyltars skick och deras geografiska läge? Genomförs fältarbete vid platser där internetanslutning saknas? Då rekommenderar vi också produkten GEOSECMA Vägmärkesdata, som innebär ett standardiserat gränssnitt för kommunikation mellan GEOSECMA Vägmärke och andra system. Tilläggsmodulen kan till exempel användas för integrerade arbetsflöden mellan verksamhetssystemet GEOSECMA Vägmärke och ArcGIS-applikationen ArcGIS Field Maps, som är en utmärkt app för att samla in och redigera data i fält.
Modulen stödjer att vägmärkesinformation kan kopplas till en specifik väglänk (via GEOSECMA LVDB) och att systemet automatiskt kopplar ihop markerade vägmärkespunkter med korrekt gatusträcka. Detta innebär fördelar som:
Portal for ArcGIS innebär nya möjligheter för GEOSECMAs verksamhetssystem, inom såväl kommunalteknik som kart- och planförsörjning, genom att du kan dra nytta av den allt rikare funktionalitet som erbjuds genom ArcGIS!
Med Portal for ArcGIS följer en rad verktyg för att distribuera geografiska data och funktionalitet i enkla fokuserade gränssnitt. Det finns färdiga appar för fältarbete, kommunikation och beslutsunderlag. Nyttan uppstår då man kopplar ihop den enskilda appens möjligheter och integrerar den med GEOSECMA-data.
Datafångst i fält
Kommunikation
Monitorera er verksamhet
Vill du veta mer om vilka möjligheter som erbjuds med Portal for ArcGIS inom förvaltningen av det digitala gaturummet, samt vilken eventuell påverkan detta har på dina system och IT-miljö? Då ska du kika på de webbinar vi har spelat in, som på verksamhetsnivå förklarar hur verktygen och apparna i Portal kan integreras i olika arbetsflöden.
Är du intresserad av ytterligare information om GEOSECMA Vägmärke och hur vår lösning kan stödja din verksamhets behov? Fyll i dina kontaktuppgifter så återkommer vi till dig inom kort!