BAL Ärende – Komplett BAL-stöd i GEOSECMA Karta

Med den nya funktionaliteten för BAL Ärende får du komplett stöd för hantering av BAL-objekt i GEOSECMA Karta. Det innebär att du inte längre behöver använda LINA (Lantmäteriets INsamlingsApplikation) för att utföra vissa arbetsmoment, utan kan hantera hela arbetsflödet för BAL i modulen. Funktionaliten för BAL Ärende är godkänd av Lantmäteriet.

  • Med BAL Ärende kan du enkelt se alla ärenden som Lantmäteriet registrerat för er kommun.
  • Du kan kommunicera kring ett ärende med Lantmäteriet och även se deras kommunikation kring ärendet.
  • Du kan hämta ärendestatistik per ärendetyp.
  • Du har också möjlighet att stänga ärenden.

  • Du kan hämta ärendestatistik per ärendetyp.
  • Du har också möjlighet att stänga ärenden.
  • Projektstöd

    Utbildning krävs för att ni ska bli godkända av Lantmäteriet

    För att Lantmäteriet ska godkänna er att använda funktionaliteten för BAL Ärende i GEOSECMA Karta behöver ni, som arbetar med BAL i er kommun, gå en utbildning i två steg hos oss som leverantör. Detta är ett krav enligt Lantmäteriets process, som vi beskriver nedan. Utbildningen tillhandahålls i form av projektstödet BAL Ärende. Vi kommer att guida er genom processens olika steg under projektstödets gång.

    BAL Ärende GEOSECMA Karta

    Upplägg och omfattning enligt Lantmäteriets process

    1. Ni bokar projektstödet BAL Ärende.
    2. Ni får tillgång till vårt webinar med 2 timmars utbildning i arbetsflödet för BAL Ärende i GEOSECMA Karta. Inspelningen är fri för er att dela framöver med nya medarbetare som ska arbeta med BAL Ärende.
    3. Vi meddelar Lantmäteriet att ni genomfört den inititala utbildningen och att ni är redo att genomföra nästa steg av projektstödet, vilket är en uppstartsutbildning.
    4. Ni ansöker om behörighet för Ärende i produktionsmiljön hos Lantmäteriet. Ansökan görs via ajourhallning-BAL@lm.se
    5. När ni fått er behörighet håller vi en uppstartsutbildning samt drift- och produktionssätter BAL ärende för att säkerställa arbetsflöden i er miljö och genomför skarp leverans (2 timmar). Ni kan nu börja arbeta med BAL Ärende.
    6. När er första skarpa leverans är gjord meddelar ni Lantmäteriet om detta via ajourhallning-BAL@lm.se, så att de kan kontrollera att allt ser korrekt ut.
    7. Lantmäteriet meddelar er att den skarpa uppdateringne ser korrekt ut.
    Medarbetare personal dator möte

    Förutsättningar för projektstöd

    GEOSECMA Karta i GEOSECMA-version 11.3. eller 11.1 SP5.



    Hjälpte informationen dig?
    Kontakta mig
    Tack för din synpunkt
    Just nu har vi tekniska problem, försök gärna igen senare.